Transport Poot & Zoon winnen eerste prijs!

donderdag 20 apr 2017

Verleden jaar in mei werd Transport Poot & Zoon 50 jaar. 2016 het was ook het jaar dat zoon Kenny, de derde generatie, bij in het bedrijf kwam waardoor het plan ontstond dat vader Didier af en toe zou inspringen als chauffeur. De vrachtwagen moest wel een 'specialleke worden'. Zo moest hij voorzien zijn van alle voorhanden zijnde veiligheidspaketten en verlichting en hij moest vooral een zwaardere kraan hebben. Kraanwerk is dan ook de specialisatie van het bedrijf sinds Willy als eerste vervoerder in de streek een laadkraan op zijn vrachtwagen plaatste.

Er werd lang gediscussieerd over een nieuwe huisstijl. De kleur, striping, lettertype,... alles kreeg zowaar een nieuwe 'look'.  Maandenlang werd nagedacht over de teksten die op de cabine moesten komen. Uiteindelijk bleken de roots een doorslaggevende factor en kwamen er Hoeilaartse teksten op.

Uren en uren werd gesleuteld aan de verlichting. Overdag valt er niet zoveel van te merken, maar 'by night' komt de truck pas echt tot leven. Deze vrachtwagen, met Euro 6-motor, is uitgerust voor allerlei soorten transport. 

De voornaamste troef is natuurlijk de grote kraan met flyjib (dit is het stukje bovenaan dat ‘knikt’). Hieraan kan een paletvork hangen of een grijper waarmee tot op de zevende verdieping goederen kunnen worden afzetten. De kraan is tevens uitgerust met een takel zodat  goederen over het dak van een huis kunnen getild worden. De vrachtwagen is daarenboven uitgerust voor het vervoer van ADR (gevaarlijke goederen) en uitzonderlijk vervoer. Geen berg is te hoog voor de 750 pk die hij aan boord heeft.

Het is natuurlijk evident dat bij de bouw maximaal aan de veiligheid werd gedacht.. Zowel voor de chauffeur, voor de omstaanders, als voor de lading werden hoge veiligheidsmaatregelen getroffen.  Alle mogelijke voorhanden zijnde veiligheidspacks werden voorzien. Zo krijgt de chauffeur o. a.signalen wanneer hij de witte lijn overschrijdt, wanneer hij een voorligger te dicht nadert of wanneer auto’s hem langs rechts inhalen, ... hHj beschikt over bochtlichten om een zo goed mogelijk zicht in het donker te krijgen, hij is voorzien van verschillende dashcams en camera's om bvb.het risico op dode hoekongevallen te vermijden. Daarenboven verwittigt het tracking systeem de chauffeur inzake  rij- en rusttijden en snelheid, en de startblokkering zorgt dat de vrachtwagen niet kan vertrekken zonder gemachtigd te zijn.

In de laadbak werd alles voorzien om de goederen op een zo veilig mogelijke manier te zekeren. Daarenboven zijn de wagen en de kraan uitgerust met massa’s verlichting die niet alleen dienen voor de show, maar ook om zo veilig mogelijk te kunnen laden en lossen. 

 

Zoals het échte truckers betaamt, kriebelde het om deel te nemen aan truckshows waar de mooiste trucks van binnen- en buitenland tentoongesteld staan. De meeste van deze shows zijn enkel op uitnodiging, dus stuurden ze enkele foto'sv an de truckshow naar de organisators in in Ciney. Tot hun grote verrassing viel de uitnodiging in de brievenbus. Zo kwam het dat 'transport Poot & zoon' in het weekend van 8 en 9 april heel onzeker stonden te blinken tussen al die prachtige wagens. Ze hadden niet verwacht dat zoveel mensen foto's zouden komen nemen en hen feliciteren ... 

Zondagavond was het prijsuitreiking. Groot was hun verbazing toen hun naam werd afgeroepen voor de eerste prijs in de categorie vaste wagens. Ze mochten, zo fier als pauwen, met een mooie beker naar Hoeilaart terugkeren. Een mooie erkenning voor het harde werk.

Het stopt hier niet : 'as Juuzeke et belieft', zal de vrachtwagen van 'Den Dùjnder' ook deelnemen aan andere truckshows. Data en informatie hierover worden op de facebookpagina geplaatst. Wie weet valt er nog eens een prijs ...

(wordt vervolgd)