Overtreffende acteerprestatie van toneelgroep Tros (fotoalbum)

maandag 23 mrt 2015

We schreven het al in een vorig artikel, het voorbije weekend was op toneelvlak bijzonder druk. Zondagnamiddag gingen we naar de nieuwe productie van toneelgroep Tros in Den Blank: "Tailleur pour dames", een stuk met een serieuze hoek af, werd er geregisseerd door Hoeilander Olivier Dewit. Die had het zichzelf en de hele groep niet makkelijk gemaakt. Integendeel, dergelijke stukken zijn gewoon geschreven om regisseur en acteurs op de proef te stellen. Als je dan nog voor een minimalistisch decor kiest, dan sta je als acteur zo goed als naakt op de planken en is je eigen acteertalent het enige waar je kan op terugvallen.

Nu is het geen geheim dat er bij Tros heel wat talent zit, maar de prestatie die vorig weekend geleverd werd, is toch van een heel ander niveau. Nooit zagen we Tros zo goed acteren en dat is zonder twijfel de verdienste van regisseur Olivier Dewit, die de lat bijzonder hoog heeft gelegd. Hoeveel uren en geduld dat gekost heeft, wil je beter niet weten, maar het resultaat is er dan ook naar. Buitengewoon zoals de acteurs hun personage uitvergroten en er het moordende tempo inhouden. Toch een speciale vermelding voor Stijn Vandendael die werkelijk de rol van zijn leven speelde. Waarmee we de prestaties van Dimi, Isabelle, Theo, Hilde, Silke, Morgan, Myriam en Bea zeker niet minder inschatten. Het plaatje klopte.

De keuze van het stuk is een ander verhaal. Op zijn minst gezegd a-typisch voor Tros. Zoals Hilde, de voorzitster, al beklemtoonde: een stuk met een hoek af voor acteurs met een hoek af. Vooral wie van theater houdt en wat toeschouwerservaring heeft, kan aan het acteren op zich al meer dan voldoende plezier hebben.  Wie naar inhoud of emotie op zoek gaat, zit verkeerd want daarvoor dienen dergelijke stukken niet. De opmerkingen tijdens de pauze en na de voorstelling waren dan ook gemengd. Niet iedereen kan om met het tempo en de verhaallijn en dat weerspiegelde zich in de commentaar. Een meesterwerk is dit toneelstuk van Georges Feydeau naar mijn bescheiden mening niet maar toneeltechnisch heeft het wel wat potentieel.

Toch heeft Tros er goed aan gedaan om voor een dergelijk werk en deze regisseur te kiezen, want dit is zonder twijfel een uitzonderlijke en bijzonder leerrijke ervaring voor de hele groep. Maar om het uitzonderlijk grote en verwende Trospubliek te blijven aanspreken, zal toch geregeld moeten teruggegrepen worden naar de klassieke recepten, zoals de musicals, die de massa aantrekken.

Ook zijn we benieuwd wanneer de registers van het jonge talent eens zullen opengetrokken worden want de jeugd is sowieso de toekomst.

Een dikke proficiat en op naar de volgende productie.

Foto's: KarelVA