Foutmelding

  • Notice: Trying to access array offset on value of type bool in monkberry_field_news_detail() (regel 159 van /data/sites/web/hoeilanderbe/subsites/www.hoeilander.be/sites/all/modules/custom/monkberry/monkberry.fields.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type null in monkberry_field_news_detail() (regel 159 van /data/sites/web/hoeilanderbe/subsites/www.hoeilander.be/sites/all/modules/custom/monkberry/monkberry.fields.inc).

CD&V Hoeilaart vraagt meer GEN treinen per uur!

woensdag 21 mei 2014

Woensdag 21 mei - In december 2014 lanceert de NMBS een aangepast vervoersplan. De nieuwe uurregeling van de lijn 161 die Groenendaal en Hoeilaart bedient, is een absolute domper voor onze gemeente. Wat zijn de nieuwigheden: de NMBS kiest voluit voor het GEN (Gewestelijk ExpresNet), zij het dan wel in woorden maar niet echt in daden. De L-treinen en de IR treinen worden afgeschaft en vervangen door GEN-treinen. Maar schijn bedriegt. Nadere studie wijst uit dat dit een typische broekzak – vestzak operatie betreft.
 
Van de twee GEN treinen per uur die de druivengemeente zullen passeren stopt er slechts één in Hoeilaart en Groenendaal. De andere treinen rijden vanuit Brussel en Ottignies door onze gemeente om dan halt te houden in La Hulpe, Genval en Rixensart…en dit terwijl het voor deze GEN trein perfect mogelijk lijkt om nu ook in de Hoeilaartse stations halt te houden.
 
Na alle ellende van de GEN werken die de bewoners van Hoeilaart over zich heen kregen, na alle beloftes over 4 treinen per uur in de spitsuren, baart de berg een schamele muis: het blijft bij één GEN trein per uur. De dure investeringen in het station van Hoeilaart leiden dus, in tegenstelling tot alle beloften, niet tot een betere dienstverlening, integendeel! 
De argumenten van de NMBS zullen voorspelbaar zijn: deze GEN trein betreft eigenlijk een IR trein die vroeger ook niet in Hoeilaart of Groenendaal stopte. Daarmee zal de NMBS zijn eigen beloften en logica probleemloos geweld aandoen. Het GEN netwerk houdt immers een verhoging van de frequentie in en deze kan nu reeds perfect bewerkstelligd worden in deze fase van uitvoering. Waarom doet de NMBS dit dan niet ?
 
Hoeilaart, een gemeente van meer dan 10 000 inwoners, wordt minder frequent bedient dan de gemeente Terhulpen die iets meer dan 7.500 inwoners telt. Nieuwe verkavelingen in de buurt van de stopplaats Hoeilaart zorgen ongetwijfeld voor een verdere stijging van het aantal treingebruikers. Bovendien zijn Hoeilaart en Groenendaal ook de dichtstbijzijnde stations voor een groot gedeelte van de inwoners van Overijse .
 
De restauratie en ontwikkeling van de stationssite van Groenendaal tot een toeristische trekpleitster “woudpoort” voor wandelaars en fietsers start alvast onder een slecht gesternte zonder deftige treinverbinding. De logica lijkt hier dus ver zoek.
 
CD&V Hoeilaart roept in een persbericht alle lokale en regionale politici op om te helpen deze flater van de NMBS recht te zetten zodat ook de Vlaamse stations van de lijn 161 op een evenwaardige manier bediend worden als de verder liggende haltes (La Hulpe, Genval en Rixensart). De treinreis tussen Brussel en Ottignies zal er amper twee minuten langer door worden, maar de reismogelijkheden van de inwoners van de druivenstreek zullen er merkelijk op vooruitgaan. Door een kleine ingreep kan op deze manier de levenskwaliteit van de inwoners van Hoeilaart en omstreken sterk verbeteren.
 
Op de gemeenteraad van volgende maandag zal de CD&V een motie in die zin voorleggen.