Flauwe infovergadering 3de en 4de spoor

donderdag 14 okt 2010

Een mooie opkomst van bekommerde omwonenden en geïnteresseerde Hoeilanders, daar kon deze infovergadering van INFRABEL, de bouwheer van het GEN, het Gewestelijk Express Net, of zoals wij het kennen, de aanleg van het 3de en 4de spoor, op rekenen. (klik 'lees verder')
 
Het blijft toch altijd even wennen, een infovergadering die 7 maanden na de aanvang van de werken wordt gehouden. Een groot deel van de werkzaamheden van fase II (van het station Bakenbos tot de Nilleveldbrug) zijn immers al achter de rug. Het is natuurlijk altijd fijn om te horen dat er een GRATIS telefoonnummer en een e-mailadres is voor vragen en klachten bestaat, maar waarom kan dat niet voor de werken beginnen?
 
Belangrijk voor Hoeilaart is het tracé dat de vele honderden vrachtwagens na 7 maanden nog altijd zullen volgen tot het einde van de werken. Er zijn, voor wie het nog niet weet, twee werftoegangen: de eerste is de via de Stationstraat (Bakenbos), Hoeilaartseweg, Waversesteenweg via Maleizen naar de E411 en de tweede toegang is via de Nilleveldstraat, Hazedreef, Meutedreef en Terhulpensesteenweg. Tijdens het vragenuurtje werd al snel duidelijk dat dit de theorie is. De inwoners van de Guldensporenlaan weten immers al maanden dat de vrachtwagen hun straat verkiezen met heel wat overlast (lawaai en daveringen) tot gevolg. Volgens Infrabel wordt elke chauffeur die de verkeerde weg neemt, als men hem er op betrapt, getrakteerd op een proces-verbaal. Op de vraag hoeveel P.V. er dan al waren opgemaakt, kon echter niemand een antwoord geven. Het zouden er eigenlijk honderden moeten zijn.
 
Het zelfde lot verging de boodschap dat de werken ten vroegste om 7u mogen starten. Ook hier wisten de omwonenden te melden dat daartegen al maanden gezondigd wordt. Transporten met oranje flikkerlichten die voor zes uur 's ochtends op de Waversesteenweg met draaiende motor staan te wachten, zijn echt geen uitzondering.
 
Voor het overige werd vooral informatie gegeven over de werken zelf, over de gebruikte technieken en de inspanningen die geleverd worden om de overlast en de geluidshinder, vandaag en in de toekomst, te beperken. En die zijn inderdaad veelvuldig, afgedwongen bij aanvraag van de bouwvergunning en de opmaak van het milieueffectenrapport in de periode van 2004 tot 2006, door het vorige gemeentebestuur.
 
Eigenaardig is wel dat de vertegenwoordigers van TucRail, destijds hadden toegezegd dat alle transport via de spoorwegbermen zou gebeuren, wat vandaag dus duidelijk niet het geval is. Een essentiële wijziging in de aanpak die nooit werd meegedeeld. Het is natuurlijk ook een illusie te denken dat dergelijke werken kunnen gerealiseerd worden zonder grote overlast. Dat men dat tegen beter weten in toch altijd maar weer belooft, is dom.
 
De voorzitter van de milieuraad, Valère Claeys had nog enkele vragen over de latere beplanting van de bermen in het kader van de biodiversiteit maar aangezien het dossier hieromtrent op het gemeentehuis niet te vinden was, werd beloofd een nieuwe CDrom te bezorgen.
De aanleg van het 3de en het 4de spoor zijn zeer ingrijpende werken voor onze gemeente waarbij o.a. de waterhuishouding tussen het Nilleveld en de Stationstraat op zoek moet gaan naar een nieuw evenwicht. Het kritisch volgen van dit miljardenproject, in de eerste plaatst door de Hoeilaartse milieuraad, blijft absoluut noodzakelijk.
 
Blijkbaar heeft INFRABEL inmiddels wel begrepen dat een en ander in de communicatie moet verbeteren, want op 19 januari komt er een al nieuwe infovergadering, ditmaal over Fase III (van Nilleveld tot Groenendaal).
 
Wie vandaag vragen heeft of klachten kan altijd terecht op het GRATIS nummer 0800 55 000 of via het e-mailadres: info.projecten@infrabel.be.
 
Wat ons steeds weer verbaast, is dat er zoveel manuren en financiële middelen worden ingezet om al die communicatie op touw te zetten maar dat voor dergelijke grote bouwwerken weinig geïnvesteerd wordt om theorie en praktijk wat dichter bij elkaar te brengen. Het zou nochtans veel ergernis kunnen vermijden.
 
Al bij al dus een flauwe infovergadering, maar dat had u al begrepen. 
 
(foto: Rein van Gisteren)